Zmrazovač - Il Congelatore
opera mafia o 3 dějstvích

Divadelní hra Il Congelatore vtáhne publikum do USA za podivných časů prohibice. Ve třech jednáních vypráví o osudech dobře etablovaného mafiánského klanu a sleduje cesty přistěhovalců v Novém světě.

KOMEDIÁLNÍ OPERNÍ DRAMA plné napětí a morálních dilemat je prošpikováno hudebním géniem Verdiho, Pucciniho, Leoncavala, Bizeta a dalších mistrů. Romance a akce, živý orchestr, mrtvé mrtvoly. Přežijte v časech kmotrů a možná přijde i happy end. V sále je přísně zakázána konzumace zmrzliny!

Hrají:

Zdeněk Melín
Pivello, kytara

Dominika Jíchová
Carmaid, saxofon

Jiří Vedral
Don, klávesy

Klára Šidlová
Algida, zobcové flétny

Adam Caha
Marco Dallici, housle

Kateřina Fafílková
Vito Barti, zobcová flétna

Petr Mikulka
Policista, kapitán, kytara

Lukáš Habanec
hateman, reverend, klávesy

Anežka Habancová
host, příčná flétna, zobcová flétna

František Hrubý / Veronika Galdová 
lodník, housle

Jan Duchek
synovec, titulky

Libreto:

Jan Duchek

Dirigent a hudební nastudování:

Lukáš Habanec

Scénografie a kostýmy:

Anežka Habancová

Délka představení:

100 minut (hraje se s přestávkou 15 min.)


Hudba: Georges Bizet, Leoš Janáček, Wolfgang Amadeus Mozart, Giacomo Puccini, Bedřich Smetana, Giuseppe Verdi, Ruggero Leoncavallo, Eduardo di Capua, Ernesto De Curtis, Lukáš Habanec, Gioachino Rossini, Jacques Offenbach


Představení získalo tato ocenění:

Festival POPAD 2014:

Cena diváků
Cena odborné poroty za hudební nastudování
Cena odborné poroty za vyvážený herecký a hudební výkon
Cena odborné poroty za scénář a texty písní
Cena odborné poroty za kostýmy 


Divadelní piknik Volyně 2014

Celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla

Cena odborné poroty za hudební nastudování
Cena odborné poroty za pěvecké výkony
Cena odborné poroty za scénář a texty písní

Přímá nominace na Jiráskův Hronov 2014


Představení vyvolalo značný ohlas na festivalu Jiráskův Hronov a reprezentovalo ČR na mezinárodním festivalu Spots op West v Belgii. Zaujalo rovněž profesionální operní kritiku a po předvedení na festivalu Opera 2015 získalo v recenzi hodnocení 95%.


Voskovcova Sázava 2018

Přehlídka amatérských hudebních divadel

Cena odborné poroty za nejlepší představení
Cena odborné poroty Janu Duchkovi za libreto
Cena odborné poroty Lukáši Habancovi za hudební nastudování
Cena odborné poroty Zdeňku Melínovi za nejlepší mužský pěvecký výkon

Cena diváka za nejlepší představení

O představení napsali

Zmrazovač rozmrazil i tradiční operní publikum
Festivalový program v jeho doprovodné části skvěle okořenil Il Congelatore neboli Zmrazovač (respektive v italštině mrazák). Pověst hitu loňského Jiráskova Hronova se potvrdila i tentokrát. Soubor divadelních nadšenců kočovného divadla Ad hoc svou mafiánskou operou Il Congelatore vyvolal bouře smíchu i nadšení a získal standing ovations dokonce i u tradičního operního publika. 
Helena Havlíková, Opera+

Mafiánský Il Congelatore zvedl publikum ze sedadel
Hvězdou loňského ročníku vrcholné přehlídky amatérského divadla Jiráskův Hronov se stal Il Congelatore (Zmrazovač) Kočovného divadla Ad Hoc. Snad ještě nikdy nezažilo hronovské divadlo takové výbuchy smíchu a nadšené volání bravo jako při tomto představení.
Novinky.cz

Další recenze a ohlasy

Il Congelatore na festivalu Opera 2015. ČRo Vltava (časy: 34:27 a 39:06)


"Tak komunikativní představení jako je Zmrazovač, si myslím, že bude mít veliký úspěch, že je čeká pozvání do celého světa."

Lenka Lázňovská, Prezidentka Českého střediska mezinárodní organizace amatérského divadla AITA/IATA, Zdroj: Události v kultuře 10.8.2014, 

Reportáž o Kočovném divadle Ad Hoc a jeho vystoupení na Hronově a rozhovor s princpipálem: Události v kultuře 10.8.2014


"Každoročně se čeká na nějaké festivalové představení, na nějakou bombu. Ale ne vždy se podaří. Letos bomba vybuchla. Patrně málokdo pamatuje v Jiráskově divadle standing ovations, a to celého hlediště."
Jana Soprová, divadelní kritička, Divadelní noviny

Divadelní panorama s Janou Soprovou a Luďkem Horkým: bilance skončeného festivalu Jiráskův Hronov. ČRo Vltava - Kritické panorama (11.08.2014 16:30)


"Odcházím ze sálu v předklonu, jak kvůli postižené a zdevastované bránici, tak i jako vyjádření obdivu. Bravissimo!"
Jan Matásek, hudební skladatel (divadlo Minor). Zdroj: Zpravodaj 84. Jiráskova Hronova (č. 7), Recenze - Bravissimo! 

Operní parodie hitem Hronova

"Diváckým hitem letošního festivalu, který v sobotu skončil se ovšem stala jiná hudební inscenace - autorský kus Il Congelatore (Zmrazovač) divadla AdHoc. Jeho hlavní strůjce Jan Duchek stvořil v celku pominutelnou mafiánsko-zmrzlinářskou historku, která je však jen podkladem pro operní parodii tvořenou nově otextovanými největšími operními hity. Obzvlášť půvabné jsou texty v četných chvílích, kdy se podaří skloubit významovou smysluplnost s fonetickými hříčkami - třeba fráze "si je t'aime" z Bizetovy Carmen se stává "syžetem" a na melodii Pucciniho slavné něžné Nessun Dorma se zpívá výhružné "neser dona". Provedení, v němž pěvci tvoří i komorní orchestr, má v sobě přesně tolik nedokonalosti, aby bylo příjemně poslouchatelné a zároveň nestrhávalo pozornost od znamenitého textu - amatérismus tu má stejně kladný efekt jako ve vysocké inscenaci."

Zdroj: deník Lidové Noviny, 11.8.2014 (Hronovské smysly amatérismu)


"Zážitkem byla mafiánská opera Il Congelatore (Zmrazovač) volného uskupení hudebních a divadelních nadšenců Ad Hoc. Na příběh mafiánů z časů americké prohibice tvůrci navěsili neuvěřitelný výběr top árií, sborů, ansámblů i hlášek ze světových i domácích oper. Autor Jan Duchek mistrně přepsal do češtiny italsky i francouzsky znějící texty árií, při nichž slzí smíchy nejen opery milovní diváci. Aplaudovalo se ve stoje a narvané Jiráskovo divadlo si v bouřlivém nadšení nezadalo s milánskou La Scalou."

Radmila Hrdinová, Právo

Zdroj: deník Právo, 11.8.2014 (Dvoudenní hronovská ochutnávka)


"Například před lety jsem ten dar dostal v londýnském představení horší, leč o to oblíbenější komedie Shakespearovy, Zkrocení zlé ženy, kde Petruccia hrál Peter O'Toole. Byl to takový rošťácký výkon hraný s potěšením z toho, co potkává tuto postavu, ale i z toho, co s tím vším může dělat herec, jenž dostal za úkol předvést ji na jevišti. V tomhle rošťáckém potěšení bylo tolik strhujícího nadšení, okouzlení z hravosti a z možností prostě být na jevišti a projevovat se, že jako divák jsem mohl jediné: jít ve stejném duchu a stejné náladě sebou a spoluprožívat tenhle estetický i životní postoj. Něco podobného jsem si užil při představení Kočovného divadla Ad hoc Il Congelatore-Zmrazovač."

Prof. PhDr. Jan Císař, Csc., divadelní pedagog, dramaturg, historik, teoretik a kritik.

Zdroj: Zpravodaj 84. Jiráskova Hronova (č. 7), Jen žádnou recenzi! 


"Je to zkrátka podívaná chytře sestavená, kvalitně interpretovaná, a zároveň velmi zábavná. Byl to jednoznačný vrchol letošního Jiráskova Hronova."

Zdroj: scéna.cz 11.8.2014 (Jaký byl 84. Jiráskův Hronov?)


"Ze všech představení diváky nejvíce zaujal Zmrazovač, opera mafia o třech dějstvích, se kterou se představilo Kočovné divadlo Ad Hoc."

Zdroj: nachodsky.denik.cz 11.8.2014 (Poslední opona se zavřela, 84. Jiráskův Hronov je minulostí) 


"Il Congelatore se opravdu stal hronovským fenoménem - včetně aplausů skorem po každé árii a volání "Bravo!", jen ty růže vrhané po subretách chyběly. Celé dílko se navíc nevyčerpá brilantním operním pastišem (s až neuvěřitelně umným přetextováním, "Nessun dorma" jako "Neser dona" a "Tramontate, stelle! All'alba vincerò!" jako "A Morana stele hrobečků vícero", to je prostě krása už jen zvuková), ale je vlastně chytrým, ironickým mafiánským muzikálem v brechtovsko- sondheimovském duchu, byť složeným z nejproslulejších (vesměs italských) operních árií. Připočtěte nadšení a zaujetí celé skupiny, která zároveň slušně zpívá a velmi slušně se zároveň (!) instrumentálně doprovází. Pánové Jan Duchek (scénář a texty písní) a Lukáš Habanec (hudební nastudování a dovedné, "kořínkovské" aranže) jsou evidentní talenty."

Jan Šotkovský, dramaturg Městského divadla Brno
Zdroj: nadivadlo.blogspot.cz


"Parodie komplexního evropského odkazu nejvyššího ze všech divadelních umění je provedená s takovou láskou, znalostí, péčí a dovedností, že divák odchází zmožen smíchy i obdivem, povznesen a naplněn radostí ze života."

Alena Zemančíková, dra­ma­tička, spi­so­va­telka, dra­ma­tur­gyně
Zdroj: deník Referendum 


"Viděli jsme tu dobrá představení, některá dokonce velmi, velmi dobrá. Například operu Il Congelatore, která byla vynikající. Ačkoli jsme nerozuměli slovům, bylo všechno přesné;hraní, hudební složka, pohyb, všechno. Byla to nádhera."

Anders Hind, prezident Dánské asociace amatérského divadla DATS

Zdroj: Zpravodaj 84. Jiráskova Hronova (č. 8)


"#Jiráskůvhronov zažil #opera velkého formátu. #IlCongelatore v mnohém předčil MET v kině! Některé árie přímo volají po zlidovění! #NeserDona
TOP5+1 #JiráskůvHronov? 1) Il Congelatore/Zmrazovač 2) Nazí 3) O Jančuškovi a Marčušce 4) Mamut mamut 5) Revizor +) Solitudo"

Petr Christov, vedoucí Katedry divadelní vědy FF UK v Praze, via Twitter


"Pro mě je to jedno z nejlepších satirických děl směrem k současnosti, které jsem viděl."

Aleš Bergman (vedou­cí ate­li­éru čino­her­ního herec­tví na JAMU) v rámci rozboru na problémovém clubu 8.8.2014, Hronov


"Když člověk něco takového vidí od party mladých lidí, kteří to (operu) dělají dobrovolně tak nějak ta naléhavost a síla toho společného kulturního dědictví na něj hrozně dolehne. A to i na lidi, kteří by v životě nešli do opery, to je myslím ještě jedna složka toho zázraku."

Alena Zemančíková, dra­ma­tička, spi­so­va­telka, dra­ma­tur­gyně literárně-dramatického vysí­lání Českého roz­hlasu 3 - Vltava, v rámci rozboru na problémovém clubu 8.8.2014, Hronov


"Myslím, že se povedlo přenést tu energii a tu hravost z jeviště do hlediště a všichni jsme si společně zahráli na operu. To bylo myslím úplně unikátní, to bude asi patřit k zážitkům, které si budu skutečně dlouho pamatovat."

Martina Schlegelová, kme­nová reži­sérka a dra­ma­tur­gyně Diva­dla Letí Praha, v rámci rozboru na problémovém clubu 8.8.2014, Hronov


"Uděláte z toho lehký humor, který je ale v hudebním řádu, v řádu toho žánru se kterým pracujete. A toho si, krom těch textových věcí, které považuji za opravdu naprosto geniální, vážím, právě té hravosti a obrovské pokory, se kterou je k tomu přistupováno."

Petr Christov, vedoucí Katedry divadelní vědy FF UK v Praze, v rámci rozboru na problémovém clubu 8.8.2014, Hronov


"Já jsem úplně nadšený. Okamžitě si koupím abonmá do opery Národního divadla. A jestli to tam nebudou hrát, budu chtít vrátit dvojnásobné vstupné."

Luděk Horký, lektor, režisér, dramaturg

Zdroj: Zpravodaj 84. Jiráskova Hronova (č. 7)


"Troufnu si říct, že něco o tom operním textování vím a tohle je brilantní profesionální práce, jak v té jazykové vynalézavosti, tak v tom, jak to ctí tu hudbu. A do toho musí přijít někdo, kdo skoro s umem Ypsilonkovského Miroslava Kořínka, je schopný tu operu zinstrumentovat pro devět, deset, ale někdy taky 3 nástroje. Je to vysoká kombinatorika ve všech oblastech."

Jan Šotkovský, dramaturg Městského divadla Brno, v rámci rozboru na problémovém clubu 8.8.2014, Hronov


"To otextování árií je skvostné, to je prvotřídní velmi profesionální práce. Takhle by se to dalo odehrát v profesionálním divadle a byla by to bomba, protože to je fakt vymyšlené geniálně."

Jaromír Hruška, divadelní režisér, dramaturg divadla Český Krumlov (rozborový seminář Divadelní piknik Volyně, 9.5.2014)


"Já musím říct, že za skoro 20 let, co koukám na amatérské divadlo, jsem neviděla takhle vybavený soubor, že tolik lidí umí takhle dobře zároveň zpívat a zároveň hrát na nástroje, to pro mě bylo úplné zjevení."

Kateřina Baranowska, scénografka (rozborový seminář Divadelní piknik Volyně, 9.5.2014)


"Vůbec jsem nečekal takový zážitek. Je na tom vidět úžasná poctivá práce, dřina a zároveň enthusiasmus a energie, která při vzniku té inscenace vznikala, a kterou vám jako profesionální režisér můžu jen závidět."

Miroslav Pokorný, umělecký šéf, dramatik, dramaturg, výtvarník, herec a režisér Divadla AHA (rozborový seminář POPAD, 1.3.2014, Praha)


"Máte velmi dobře napsaný scénář, geniálně vytvořené texty." "To nejsou jen pěvecké výkony, to jsou herecké výkony. A to, že vy najednou tou árií jednáte, to není ani v Národním divadle nebo ve Státní opeře obvyklé." "Víte, že už nikdy nemusíte udělat nic tak dobrého?"

František Zborník, autor, režisér, herec (rozborový seminář POPAD, 1.3.2014, Praha)
Zdroj: Přerovský deník